Hyvä asiakaspalvelija 2020 Miia Läntelä:
”Mahtavinta on löytää aito yhteys”
Seinäjoen Yrittäjänaisten ystävänpäivänä palkitsema Hyvä asiakaspalvelija sanoo, että asiakaspalvelu onnistuu menemällä tilanteisiin ihminen edellä.
Sisustusmyyjänä Idea Parkin Zicos-sisustusmyymälässä työskentelevä Miia Läntelä kohtaa asiakkaan omana itsenään.
– Olen tehnyt työtä myös lasten ja nuorten parissa. Kaikki kohtaamiset ovat tärkeitä, työssä ja vapaalla. Olen asiakaspalvelijanakin vähän luonnonlapsi enkä osaisi muulla tavalla työtäni tehdäkään. Minulle on aina tärkeintä mennä ihminen edellä.
Hänellä on tapana tarjota apua, mutta ei jäädä roikkumaan asiakkaan kintereille.
– Haluan, että asiakkaan on mukava olla ja että hänen olisi helppo tulla toistekin. Olen myös kiinnostunut kuulemaan, mitä asiakas todella etsii ja tarvitsee.
Läntelä on kouluttautunut sisustussuunnittelijaksi ja työskennellyt omassa yrityksessäkin.
– Olin opintojen aikana Nina Mäkelällä harjoittelijana. Kun valmistuin, perustin yrityksen. Minua alettiin kuitenkin pyytää seinäjokelaisiin sisustusliikkeisiin kiireapuun. Huomasin, että pidänkin siitä työstä niin paljon, että muutaman vuoden kuluttua lopetin oman yritykseni.
Palvelualttius veren perintöä
Tänä vuonna 50 vuotta täyttävällä isokyröläissyntyisellä Läntelällä on yrittäjätaustaa perheensä kautta. Hänen vanhempansa Heikki ja Lea Halkola pitivät yli 20 vuotta Seinäjoen Akvaarioliikettä.
– Isäni oli aikanaan Seinäjoen nuorin yrittäjä. Hän avasi liikkeen 17-vuotiaana.
Asiakaspalvelu on Läntelän mukaan kuitenkin erityisesti äidin perintöä.
– Olen katsonut sivusta, kun äitini palveli viittä ihmistä yhtä aikaa, ja häneltä työ tapahtui. Hän olisi varmasti ansainnut tällaisen tunnustuksen, jonka minä nyt sain.
Läntelä syntyi Isonkyrön Orismalassa lokakuussa 1970. Vuonna 1981 hän muutti perheineen Lapualle, jossa kävi koulut lukioon asti. Nyt Miia Läntelä asuu Seinäjoella aviomiehensä Tuomo Läntelän kanssa.
Huomio asiakaspalvelun laatuun
Seinäjoen Yrittäjänaiset palkitsee vuosittain ystävänpäivän aikoihin asiakaspalvelutehtävissä ansioituneen seinäjokelaisen naisen tai miehen. Sääntöjen mukaan valittavan ei tule olla yrittäjä eikä Seinäjoen Yrittäjänaisten jäsen. Seinäjoen Yrittäjänaiset haluaa kääntää huomion asiakaspalvelun laatuun. Ihmiset palvelevat ihmisiä digiaikanakin. Hyvät vuorovaikutustaidot ovat vankan asiantuntemuksen ohella asiakaspalvelun onnistumisen tae.
Seinäjoen Yrittäjänaisten puheenjohtaja Minna Asiala ja hallituksen jäsen Nina Mäkelä yllättivät palkitsemisella Miia Läntelän hänen työpaikallaan perjantaina 14. helmikuuta.
Miia Läntelä on kahdeksas Hyvä asiakaspalvelija -kunniakirjalla palkittu seinäjokelainen. Tunnustuksen ovat aiemmin saaneet:
2013 Seppo Aho, Fennia
2014 Jukka Niemi, Maakunnan Auto
2015 Raija Salo, Cafeteria Salotta
2016 Ville Lahti, LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa
2017 Mikael Luotola, S-Market Lehtinen
2018 Sakari Rautakorpi, Lakeus Office
2019 Markus Luhtala, Alko Oy Seinäjoki